Svimmelhet

Svimmelhet er ikke en sykdom, men ett symptom (tegn) på en underliggende tilstand.  Svimmelhet er en vanlig helseplage og ett tegn på at kroppens balansesystem ikke fungerer som det skal og det kan være mange årsaker til svimmelhet. Svimmelhet er mer utbredt blant eldre.

Balansesystemet består av balansesentre i hjernen vår, synet, balanseorganene i det indre øret, bevegelsesapparatet og nervesystemet som forbinder alle sammen. Svimmelhet oppstår når signalene hjernen mottar fra sanseorganene er uvante eller ikke stemmer overens.

Vanlige symptomer på svimmelhet:

• følelse av å være ustabil/ustø
  • gyngende følse
  • Skjene ved gange
  • flimring for øynene
  • en rar følelse i hodet.
  • karusell lignende følelse (vertigo)

Vertigo er et uttrykk som brukes for å beskrive en mer kraftige og intens opplevelse av svimmelhet. Når du har vertigo har du en tydelig, men falsk opplevelse av enten du eller omgivelsene er i bevegelse, en karusell- eller kraftig gyngende følelse.

Vanlige årsaker til svimmelhet:

• krystallsyke
  • virus på balansenerven
  • meniers sykdom
  • nakkesvimmelhet.

Årsaken til svimmelhet kan være mange, fra ufarlige til farlige. Er man usikker på årsaken til svimmelheten, bør dette undersøkes.

Hva kan kiropraktoren gjøre for deg med svimmelhet?

1. Ved svimmelhet som oppstår på grunn av spenninger i nakken kan du bli behandlet for dette hos din kiropraktor. Kiropraktisk behandling tar utgangspunkt i å gjenopprette normal funksjon i ledd, muskler, og lindre smerte. Mange opplever god effekt av leddkorrigering eller mobilisering. Dette er teknikker som spesifikt og nøyaktig fokuserer på å bedre funksjon i et ledd, ofte med en karakteristisk lyd (klikk). Leddkorrigering har påvisbar effekt på cervikogen svimmelhet.
  2. Kiropraktoren kan utrede for og behandle krystallsyke. Behandlingen starter så fort riktig diagnose er stilt og ved den vanligste formen for krystallsyke er behandlingen svært effektiv og man opplever rask bedring. Uten behandling vil omkring 30% oppleve symptomer i mer enn tre måneder. Ved mistanke om annen årsak til svimmelhet kan kiropraktoren henvise videre til bildediagnostisk undersøkelse (MR, Røntgen) eller spesialist.

Hvis du sammen med svimmelhet har symptomer som brystsmerter, pustevansker, feber, kraftig hodepine, synsforstyrrelser eller hørselstap, bør du kontakte lege for å utelukke alvorlig sykdom.

Du kan lese mer om svimmelhet på nettstedet www.balanselaboratoriet.no