Svimmelhet er noe de fleste av oss har opplevd og kan være en ubehagelig opplevelse. Man kan få en følelse av at man blir ustø, det flimrer for øynene og man føler seg rar i hodet. Vertigo er et uttrykk som brukes for å beskrive en mer kraftige og intens opplevelse av svimmelhet. Når du har vertigo har du en tydelig, men falsk opplevelse av enten du eller omgivelsene er i bevegelse. Noen opplever en karusell-lik følelse og dette kalles rotatorisk vertigo. Andre beskriver en følelse av at de befinner seg på en båt, og opplever en ustø, gyngende følelse. Dette kalles nautisk vertigo. Når man opplever kraftig svimmelhet (vertigo) kan man bli bekymret for om det skyldes noe alvorlig. Svimmelhet alene er sjeldent symptom på alvorlig sykdom da dette bringer med seg andre symptomer i tillegg til svimmelheten. Svimmelhet kan være et resultat av fysisk inaktivitet, emosjonelle påkjenninger, stress, angst og depresjon. Som du skjønner kan svimmelhet ha mange ulike årsaker, og i noen tilfeller kan symptomene ha sammenheng med plager i muskel- og skjelettsystemet.

Det er først når balansen ikke fungerer som den skal og svimmelhet oppstår at vi blir bevisst på de komplekse arbeidsoppgavene til balansesystemet vårt. Vår evne til å holde balansen avhenger av informasjon fra øyne, balanseorganet i det indre øret og følelegemer i hud, sener og ledd. Disse sanseorganene sender en kontinuerlig strøm av informasjon til hjernen om kroppens stilling og bevegelse i rommet. Svimmelhet oppstår når signalene hjernen mottar fra sanseorganene er uvante eller ikke stemmer overens. Opplevelsen av svimmelhet er i stor grad subjektiv og vil variere fra person til person ut fra tidligere erfaringer.

Krystallsyke er en vanlig årsak til svimmelhet og som mange kjenner til. Forekomst av krystallsyke øker med alderen og ca. 80 000 nordmenn rammes årlig av tilstanden. Karakterisk for krystallsyke er at man opplever korte, svært intense episoder med svimmelhet som alltid utløses av en hodebevegelse. Det er vanlig at det oppstår akutt, gjerne når man våkner i sengen og skal snu seg rundt eller reise seg opp. Krystallsyke oppstår når partikler (otolitter) løsriver seg og finner veien til en av buegangene i det indre øret. Når det skjer en hodebevegelse vil partiklene flyte rundt i væsken som finnes i buegangen. Partiklene hører ikke hjemme her og vil forstyrre den normale funksjonen til balanseorganet. Krystallsyke kan i de fleste tilfeller enkelt og effektivt behandles med ulike reposisjonering manøvre.

Hva kan kiropraktoren gjøre for deg med svimmelhet?

1. Ved svimmelhet som oppstår på grunn av spenninger i nakken kan du bli behandlet for dette hos din kiropraktor. Kiropraktisk behandling tar utgangspunkt i å gjenopprette normal funksjon i ledd, muskler, og lindre smerte. Mange opplever god effekt av leddkorrigering eller mobilisering. Dette er teknikker som spesifikt og nøyaktig fokuserer på å bedre funksjon i et ledd, ofte med en karakteristisk lyd (klikk). Leddkorrigering har påvisbar effekt på cervikogen svimmelhet.
  2. Kiropraktoren kan utrede for og behandle krystallsyke. Behandlingen starter så fort riktig diagnose er stilt og ved den vanligste formen for krystallsyke er behandlingen svært effektiv og man opplever rask bedring. Uten behandling vil omkring 30% oppleve symptomer i mer enn tre måneder. Ved mistanke om annen årsak til svimmelhet kan kiropraktoren henvise videre til bildediagnostisk undersøkelse (MR, Røntgen) eller spesialist.

Hvis du sammen med svimmelhet har symptomer som brystsmerter, pustevansker, feber, kraftig hodepine, synsforstyrrelser eller hørselstap, bør du kontakte lege for å utelukke alvorlig sykdom.

Du kan lese mer om svimmelhet på nettstedet www.balanselaboratoriet.no