Nakke prolaps

Ryggsøylen vår består av 34 knokler (ryggvirvler) og mellom hver ryggvirvel ligger en bruskskive som har en støtdempende egenskap. Denne brusk skiven har en fastere ramme ytterst, mens i midten er det en mykere kjerne. En prolaps oppstår når den ytterste faste rammen sprekker litt opp og tillater at den mykere kjernen kan presse seg ut og skape en bukning av bruskskiven,er bukningen av en viss størrelse (sett på MR bilde) kaller vi det en prolaps.

Årsak

Når vi har hatt den samme kroppen i mange år er det en naturlig del av livet å få slitasjeforandringer, spesielt i trykkutsatte strukturer. En prolaps forekommer som regel på grunn av slitasjeforandringer som følge av belastning over tid hvor bruskskiven har mistet noe av sitt naturlige væskeinnhold og nakke/ryggsøylen er mindre fleksibel over tid.

En prolaps kan i teorien oppstå i hvilken som helst bruskskive i ryggsøylen, men vi ser som oftest at det oppstår i områdene i ryggsøylen der vi har kurve forandringer, altså i nedre del av nakke, nedre del av midtrygg og nedre del av korsrygg, fordi belastningene er størst i disse områdene.

Prolaps er mer vanlig hvis det er familiær disposisjon, eller hvis pasienten røyker.

Symptomer:

Prolaps trenger ikke gi smerter,og er i mange tilfeller en normaltilstand. Men i de tilfellene hvor prolapset presser mot en nerverot, kan det forårsake store smerter.

• Nakke smerter og stivhet
  • Smerter bak skulderblad
  • utstrålende smerter i arm, ofte ut til finger
  • Nedsatt kraft i armen
  • Nedsatt hudfølsomhet i armen

Behandling:

Kiropraktoren vil ta en grundig sykehistorie og gjøre en god klinisk undersøkelse der nakkebevegelse, muskelkraft, hudfølsomhet, reflekser i armer og bevegelse i skulder, albue og håndledd blir vurdert nøye. I Tillegg gjøres utvalgte ortopediske tester.

Ved hjelp av sykehistorie, pasientens symptomer og undersøkelsen, vil kiropraktoren kunne avgjøre om det er behov for bildediagnostikk eller ikke. MR undersøkelse er den foretrukne bildediagnostikken for å diagnostisere en evt prolaps, men det viktigste er en god klinisk undersøkelse.

De fleste tilfeller blir bedre med konservative behandlingstiltak og trenger ikke operasjon.

Tiltakene tilpasses individuelt og er avhengig av smertens varighet og utbredelse.

Noen av behandlingstiltakene som blir vurdert er:

• Anbefalte bevegelser
  • Mobilisering
  • Manipulasjonsbehandling
  • Muskulære behandlingsteknikker
  • Spesifikke øvelser
  • Smertestillende medikamenter

Kiropraktoren har spisskompetanse på undersøkelse og behandling av smerter i nakke og ryggsøyle og bør være et naturlig førstevalg der det er behov.  Ved Telemark kiropraktorklinikk har vi mange års erfaring med behandling av bl.a smerter i nakke relatert til prolaps. Ta kontakt for spørsmål eller book time direkte via vår nettside.

Forebyggende tiltak:

• sørg for god ergonomi og arbeidsstilling
  • hold deg i form gjennom variert aktivitet
  • trivsel i arbeid og livssituasjon
  • stump røyken