Smerter i ribben og brystrygg

Smerter i brystryggen og mellom skulderbladene har de fleste av oss kjent på. Dette området påvirkes mye av dårlig holdning og stress. Svært mange er stillesittende på arbeid eller hjemme.  Stress, høyt tempo, dårlig holdning og ergonomi, kan bidra til et uhensiktsmessig belastningsmønster med runde skuldre og fremoverbøyd hode, som over tid vil kunne bidra til smerter i brystrygg, nakke og skuldre.

Årsaker

Smerter mellom skulderblad kommer som regel fra muskler og ledd. Ensidige arbeidsstillinger, repetitive belastninger og dårlig holdning med runde skuldre, fremoverlent hode gir økt belastning som overtid gir stramme og ømme muskler og stive ledd i ryggsøylen. Akutt kink i brystryggen eller i leddet mellom ryggsøyle og ribben, kan også oppstå ved nedsatt funksjon og bevegelse i brystrygg over tid. Dette kan ofte bli utløst av helt ukompliserte bevegelser, forkjær sovestilling eller til og med en kraftig nys. Det trenger ikke alltid være en tung belastning som er utløsende faktor.

Angst og depresjon kan også påvirke holdning, pust og smerteopplevelse.

Symptomer

Vanlige symptomer på smerter mellom skulderblad og brystryggen som kan stamme fra muskler og ledd, er som regel bevegelsesrelaterte. De kan oppleves som skarpe og krampaktige med en konstant verking. Som oftest kjenner man de mest på en side og kan stråle ut på siden og fram i brystet. Er det et ribbein som er låst, kan smertene ofte følge ribbeinet fram til brystbenet. Smertene blir ofte verre ved dype innpust og ved bevegelse av overkroppen og armene. I enkelte tilfeller kan det også stråle opp i nakken eller ut i armen.

Vurdering

Målet med behandling av muskel-skjelett relaterte plager er alltid å gjenopprette normal bevegelsesfunksjon.

For å komme frem til rett diagnose og hvilken behandling som er best egnet, er det essensielt med en grundig sykehistorie og god klinisk undersøkelse. Kiropraktoren har spisskompetanse på undersøkelse og diagnostisere plager relatert til muskel-skjelettsystemet.

Behandling

“Det er flere veier til Rom” og det er flere effektive behandlingsmetoder for å normalisere bevegelsesfunksjonen i ledd,muskler og nervesystem.

Låsninger i brystryggen kan lett behandles med kiropraktisk leddkorreksjon, kombinert med bløtvevsbehandling, uttøying og individuelt tilpasset øvelser .

Hva kan du gjøre selv?

• Ved akutt låsing i brystryggen kan det å legge på is i 15min om gangen virke smertelindrende og evt redusere en betennelse, repeter med minst 1t pause mellom isingene.
  • Ising kan kombineres med varme om muskulaturen er veldig stram.
  • Unngå statiske stillinger, gjør lette tøynings bevegelser av bryst og rygg.
  • Stress ned, pust med magen og senk skuldrene for å redusere spenningene i kroppen.

Hjerteinfarkt:

Er du redd for at brystsmertene dine kan skyldes underliggende hjertesykdom bør du ta kontakt med fastlege eller legevakt da det er viktig med en rask avklaring på hva problemet skyldes.

De klassiske tegnene ved hjerteinfarkt er:

• Brystsmerter eller trykk i brystet som varer i flere minutter og lokalisert bak brystbenet. Ofte beskrevet som klemmende
  • Stråling ut i venstre arm, hals eller kjeve. Kan også stråle ut i begge armer.
  • Smertene blir verre ved aktivitet og ikke bedre ved hvile eller nitroglyserin.
  • Kvalme og brekninger
  • Pustevansker og svimmel
  • Kaldsvetting, klam og blek
  • Høy puls, angst, uro, døsighet, slapphet.

Skrevet av kiropraktor Hanne Marte Sønsthagen, MNKF