Kan man se betennelse på diagnostisk ultralyd?

Når du hører ultralyd undersøkelse, assosierer du det kanskje med undersøkelse av gravide? Men visste du at ultralyd er en meget god metode for å undersøke muskler, sener, ledd og andre strukturer?

Diagnostisk ultralyd brukes til å diagnostisere skader rundt ledd, i muskler, sener, slimposer og leddbånd. I en skadet struktur kan det oppstå lokal inflammasjon/betennelse som er mulig å visualisere ved bruk av ultralyd. I våre klinikker i NEMUS Porsgrunn og Bø, brukes ultralyd som et supplement sammen med god klinisk undersøkelse hos fysioterapeut eller kiropraktor for å sette en diagnose.

Hva kan man undersøke?

Diagnostisk ultralyd brukes til å undersøke ekstremitetene (skulder, albue, hånd, hofte, kne og ankel). Det er ikke mulig å ta ultralyd av nakke og rygg hos oss.

Ved undersøkelsen er man ute etter å undersøke om det er betennelse i sener eller slimposer, hel eller delvis avrevede sener, muskel skader, ytre deler av leddene, nerver og brudd.

Ultralyd er en dynamisk undersøkelse

Ultralydundersøkelse vurderer ledd, muskler og sener under bevegelse. På denne måten kan man fremprovosere den smertefulle bevegelsen mens man tar ultralyd og ser nøyaktig hva som skjer når smerten oppstår.

Det er flere fordeler med ultralyd sammenliknet med MR. Ved en undersøkelse med ultralyd er det ingen stråling, man kan sammenligne den skadde side med den friske siden, man får en mer nøyaktig diagnose som bidrar til et mer optimalt behandlingsopplegg. Du har dialog med samme terapeut før, under og etter konsultasjonen. Dette gjør at du som pasient kun forholder deg til én person, og får en mer helhetlig undersøkelse, med etterfølgende behandling ved behov.

Det er ingen kontraindikasjoner, så alle kan få ultralyd undersøkelse.

Mistenker du at du kanskje har en betennelse og ønsker å få det undersøkt? Vi tilbyr full undersøkelse, diagnostisk ultralyd og behandling. Under en konsultasjon snakker du sammen med terapeuten, det blir gjort en grundig undersøkelse av problemområdet med kliniske tester og deretter gjennomføres en ultralyd. Du vil til slutt bli forklart underesøkelsesfunn, årsaken og sammenhengen med dine plager og hvilken behandlingsalternativer som er mulig for ditt problem.

Om en struktur ikke kan fremstilles optimalt, eller man har mistanke om en annen underliggende årsak til dine plager, henviser våre terapeuter deg videre til røntgen, MR eller CT.

Du trenger ikke henvisning for ultralyd undersøkelse ved NEMUS Porsgrunn og Bø.

Ønsker du en time til diagnostisk ultralyd eller har spørsmål?  Vår fysioterapeut Veronica kan hjelpe deg.

Skrevet av fysioterapeut Veronica F.Abrahamsen, MNF, Master i Diagnostisk Ultralyd