Senebetennelse i albue

Det er mange som oppsøker hjelp hos kiropraktor for smerte i albuen. Den vanligste årsaken til smerte i albuen er senebetennelse (tennisalbue/golfalbue). Dette kan oppleves som verkende smerte på innsiden eller utsiden av albuen og kan forverres av visse bevegelser som f.eks når du strekker ut armen eller knytter neven. En sene er en robust struktur og er bindevev som danner overgangen mellom muskelen og knokkelen. Når belastningen er større enn hva senevevet har kapasitet til å tolerere kan det oppstå en irritasjon/betennelse. Dette kan oppstå akutt, men som regel er det en prosess som skjer over en lang periode hvor senen litt for ofte blir belastet for tungt. Man kan sammenligne en senebetennelse med et skrubbsår på muskelsenen. Fortsetter du å gjøre det som skapte problemet i utgangspunktet vil det mest sannsynlig ikke bli bedre. Senebetennelse er en kompleks lidelse og kan ofte resultere i en langvarig smertetilstand. Senebetennelse er den vanligste årsaken til en vond albue, men smerten  kan i noen tilfeller være forårsaket av en irritert nerve i nakken eller utstrålende smerte fra skulderen. Det er derfor viktig å bli undersøkt av en terapeut med kompetanse på muskel-og skjelettplager.

Behandlingsmetoder kan være:

• leddkorrigering
  • trykkbølgebehandling
  • triggerpunktbehandling
  • øvelser.

Våre kiropraktorer har høy faglig kompetanse og god erfaring med behandling av vonde albuer. Vi tilbyr en grundig undersøkelse og sammen vil vi komme frem til riktig behandling som passer for deg.