Karpaltunnelsyndrom

Karpaltunnel syndrom er en vanlig årsak til smerter og nummenhet i hånd og fingre.

Tilstanden oppstår når en av underarmens store nerver (medianus nerven), kommer i klem i det området som heter karpaltunnelen i håndleddet.

Tilstanden er hyppigere hos kvinner og forekommer i ca 10% av befolkningen.

Årsak

Karpaltunnelen er en smal åpning mellom knoklene i håndleddet. Bunnen av kanalen dannes av håndrotsben og toppen av kanalen består av et sterkt bindevevsbånd/ligament.

Karpaltunnel syndrom oppstår når medianus nerven, som passerer gjennom denne kanalen, kommer i klem som følge av at kanalen blir trangere.

Symptomer

• smerter, prikking, nummenhet og/eller følelsestap i det nervens forsyningsområde (se illustrasjon). Særlig i lange- og pekefinger.
  • Lammelse og svinn av muskelmasse i tommel muskulatur
  • Symptomer forverres ofte på natten og når armen holdes i ro. Det hjelper å massere eller risten hånden.
  • Følelsestap i fingre kan gjøre det vanskelig å håndtere små objekter.
  • Nedsatt kraft ved klemming av tommel mot lillefinger
  • Nedsatt kraft i tommel, peke- og langefinger ved fingerbøyning.

Behandling

Mange med karpaltunnelsyndrom opplever bedring med behandling. På Telemark kiropraktorklinikk vil vi tilpasse et individuelt behandlingsopplegg ut fra en grundig undersøkelse og kartlegging av problemet.

Behandling kan bestå av følgende:

• leddmobilisering albue og håndledd
  • nervemobilisering albue og håndledd
  • bløtvevsbehandling

Dersom symptomer ikke avtar etter behandling kan kiropraktoren henvise deg videre til spesialist for evt tilpasning av skinne, kortison injeksjon eller evt kirurgisk vurdering der andre behandlingstiltak ikke har hatt effekt.