Bruk av bekkenbelte under svangerskap

Er du gravid og lurer på om bruk av bekkenbelte er noe for deg? Da skal vi prøve å hjelpe deg å finne ut av det.

Under graviditeten skjer det store forandringer i den gravides kropp over kort tid. Den voksende magen gjør at tyngdepunktet endrer seg, samtidig som hormonelle forandringer påvirker leddbåndene i kroppen.

Bindevevet i kroppen, inkludert ligamentene i bekkenet, blir mer tøyelige for i det hele tatt å gjøre fødselen mulig. Men dette kan også føre til at leddene føles mer ustabile ut, spesielt i bekkenleddene grunnet dens anatomi og vektbærende funksjon. Når den gravides kropp ikke klarer å tilpasse seg disse endringene like problemfritt som ellers, så kan det oppstå smerter relatert til svangerskapet.

Under svangerskapet vil de aller fleste kjenne på litt forbigående vondter her og der som de ellers ikke er plaget med, men det kan oppleves frustrerende og kjedelig å ikke kunne være like aktiv som ellers og enkelte gjøremål og aktiviteter må utgå fordi rygg og bekken ikke tolererer det.

Mange ganger holder det å ta en kort pause fra det du holder på med, skift stilling eller legg deg ned en kort stund og du kan kanskje fortsette igjen. Men det er ikke alltid dette fungerer heller og da kan et bekkenbelte være til god hjelp.

Et velfungerende bekkenbelte vil kunne gi god støtte og redusere smerter i bekken og rygg relatert til svangerskapet ved at det holder bekkenet mer samlet.

Gode bruksområder for bekkenbelte

Trening: Det er godt dokumentert at trening og fysisk aktivitet har en positiv effekt på helsen til både mor og barn. For noen er det ingen problem å holde samme aktivitetsnivå som før svangerskapet. Men for dem som opplever en del smerter i rygg og bekken under svangerskapet, er tanken på å gå på trening ikke særlig fristende. Det kan da være god hjelp i bruk at bekkenbelte for å stabilisere bekken og rygg slik at treningen blir gjennomførbar og mange kan oppleve en forebyggende effekt ved at de ikke opplever de samme smertene ved bruk av bekkenbelte under trening.

Bedre holdning: Tyngdepunktet forandrer seg i takt med graviditeten, og den stadig tyngre magen fører til en kompenserende svai korsryggen. Dette for å holde en bedre balanse stående. Mange vil også da oppleve å falle litt sammen i øvre del av rygg og vil kunne medvirke til spenninger og smerter i denne regionen i tilleg til sårhet i korsrygg som følge av større svai. Et bekkenbelte vil kunne bidra til økt stabilitet og en bedre holdning slik at muskler og ledd får et bedre arbeidsforhold.

Støtte etter fødsel: Det tar litt tid før kroppen og kjernemuskulatur normaliserer seg igjen etter fødsel. I tillegg anbefales det ikke å trene aktivt før minst 6 uker etter fødsel, og ennå lenger om du har tatt keisersnitt. De første ukene etter fødsel, kan det derfor være til god hjelp å bruke et bekkenbelte i situasjoner der det kreves litt ekstra som f. eks i statiske fremoverbøyde stillinger ved stellebord og badekar.

Kan man bli avhengig av bekkenbelte?

Enkelte tilbakemeldinger vi får når vi anbefaler bruk av bekkenbelte, er at man er redd for å bli avhengig av det da man er blitt fortalt at det kan svekke muskulaturen på sikt. Det er en viss sannhet i dette da det er vesentlig at bekkenbeltet er fleksibelt nok til å tillate normal bevegelse, men samtidig gi optimal stabiliserende effekt. Ett rigid bekkenbelte “låser leddene” og de-aktiverer kjernemuskulaturen og vil kunne føre til en viss negativ avhengighet. Både ledd og muskler har det bedre dersom de får være i bevegelse.

Det er lurt å bruke bekkenbelte når en holder på med aktiviteter som vanligvis gir smerter/ubehag som f. eks når man er på jobb, handler, går tur, trener mm. Det er ikke nødvendig å bruke bekkenbelte om man er i ro, sitter eller ligger. Det er heller ikke nødvendig å bruke bekkenbelte om svangerskapet er helt asymptomatisk eller du opplever smertelette ved enkle tiltak som ro og hvile.

Vi har god erfaring med bekkenbeltet/støttebelte fra BBhugme.

Her er en instruksjonsvideo på hvordan man tilpasser bekkenbelte riktig avhengig av hvor smertene din er.

Her kan du lese mer om hva kiropraktor behandling kan gjøre for svangerskapsrelaterte muskel-skjelettplager.

Skrevet av
kiropraktor Vilde F.Aas MNKF