Smerter i ansikt og kinn kan komme fra kjeveleddet.

Opplever du smerter i ansikt, kinn, tenner eller kanskje øre? Du har søkt hjelp hos fastlege, tannlege og annet helsepersonell uten at annen underliggende sykdom er årsaken til smertene dine? da kan det være fornuftig med en grundig undersøkelse av kjeveleddet og de nærliggende strukturene til kjeveleddet.  Kjeveplager er også kjent som Temporo Mandibulær Dysfunkjson (TMD).

Kjeveleddet

Kjeven er et lite ledd som er mellom hodeskallen og kjevebenet/underkjeven. Dette er et ledd du belaster mye i det daglige uten at du tenker så mye på det, sånn som når du tygger, puster og prater.  Kjeveleddet kan også beveges i flere retninger, åpne-lukke, frem-tilbake og sideveis. I tillegg når det ene kjeveleddet beveges, så beveges det andre leddet samtidig. For at kjeveleddet skal kunne gjøre disse bevegelsene så er det et samspill mellom nerver, muskler, leddbånd, leddskive og bindevev.

Smerter og plager med kjeven/kjeveleddet kan derfor gi forskjellige typer symptomer, ut ifra hvilke strukturer dette omfatter. Dette er et samlebegrep for alle symptomer og tilstander som involverer kjeveleddet, kjeve- og tyggemuskulatur og omkringliggende strukturer, ikke en diagnose.
Mange opplever symptomer eller en form for ubehag i kjeven eller omkringliggende strukturer. Men det er kun 5% av befolkningen som oppsøker behandling for TMD.

anatomibilde

Årsak

Det kan være flere årsaker til TMD og de er gjerne sammensatt av flere forhold som kan føre til plager som spenninger i kjevemuskulaturen, kjevelåsing,  klikking i kjeven og slitasje forandringer i kjeveleddet.

De mest typiske risikofaktorene er tanngnissing, feil tannstilling, stress, nakkeplager, tungepressing, slitasje og dårlig kroppsholdning. Det er også sett at genetiske faktorer og psykisk helse kan ha innvirkning på kjeven. Ulykker som fører til nakkesleng eller slag mot hodet eller haka kan også føre til kjeveplager. Og i sjeldne tilfeller kan annen sykdom som revmatisme eller trigeminusnevralgi være årsaken til kjeveplagene.

De vanligste symptomene ved temporomandibulær dysfunksjon er:

• Klikkelyder i kjeven når du åpner og/eller lukker av munnen
  • Problemer og /eller smerter ved å åpne eller lukke munnen
  • Vondt i kjeve, hode eller ansikt
  • Sliten eller stiv følelse i kjeve, ofte om morgenen
  • Gnissing/ biting av tennene

I tillegg kan mange også oppleve:

• Hodepine
  • Nakkesmerter
  • Svimmelhet
  • Tannsmerter
  • Bihulesmerter
  • Dotter i ører
  • Øresus/tinnitus

Vurdering og behandling

Ved NEMUS Porsgrunn – Bø har våre terapeuter god kompetanse og lang erfaring med TMD problematikk. For å kunne tilby best mulig behandlingsplan gjør vi først en grundig sykehistorie, og undersøkelse av kjeve, nakke og skulderpartiet/øvre rygg. Om det anses for nødvendig,  kan kiropraktoren henvise til bildediagnostikk som røntgen, CT eller MR.
Behandling for kjeveplagene vil være en kombinasjon av bløtvevsteknikker og mobilisering av muskulatur og  ledd, samt nærliggende strukturer. Dette kombineres med øvelser som du kan gjøre hjemme i tillegg til andre tips og råd individuelt tilpasset hver pasient.

Forebyggende tiltak

Muskulære spenninger er ofte en av plagene/problemene når det kommer til TMD, og derfor er avspenning viktig. Sånn som å redusere bruk av tyggegummi, puste med magen og unngå gnissing/biting av tennene. Tyggegummi gir en økt aktivisering av kjevemuskulaturen  og bygger opp spenninger i tyggemusklene. Om du biter eller gnisser tenner om natten kan det også være lurt å ta en prat med tannlegen din om bittskinne, da en bittskinne vil forsøke å avlaste kjeveledd og tyggemuskler og derfor være med å forebygge økt muskelspenn.

Skrevet av Kiropraktor Hanne Marte Sønsthagen