Plantar fascitt

Hos voksne er dette den vanligste årsaken til hæl smerte. Tilstanden kjennetegnes av smerter under hælen, på innsiden av fotbuen og noen ganger frem langs fotsålen. Det er som regel ekstra vondt om morgenen og det verker og gjør vondt når man trår på foten. Tilstanden kan være svært hemmende og for noen kan det kjennes som å trå på glasskar. Hos andre kan det være en mer irriterende, verkende smerte som kan hindre aktiviteter slik som turgåing, løping eller fotball. Årsaken skyldes i stor grad en overbelastning av det senelignende vevet under på hælbeinet. Dette er noe som skjer over tid og hvor foten litt for ofte blir belastet for tungt, som for eksempel i form av gåing, løping eller stilleståing på hardt gulv. Som ved andre belastningsskader er det vanlig at plantar fascitt varer i lange perioder. Det kan variere hvor lang tid det vil ta før du blir bra, men de aller fleste er bedre innen 1 års tid.

Ved akutte tilfeller kan det være lurt å avkjøle foten for å dempe irritasjon i tillegg til å avlaste foten (redusere eksponering mot ting som gjør vondt). Har man hatt smertene i flere uker anbefales det å oppsøke en terapeut med kompetanse på muskel-og skjelettplager for undersøkelse og behandling.

Hva kan vi tilby av behandling?

• Manipulasjonsteknikker – I foten er det 26 bein og 35 ledd. Stivhet og låsninger i leddene kan forårsake feilbelastninger. Manipulasjon kan forbedre leddfunksjon i foten.
  • Bløtvevsteknikker – Man kan bruke Graston (Instrument assistert bløtvevsbehandling), massasje/triggerpunkt behandling og andre bindevevsteknikker
  • Pietzo trykkbølgebehandling – Våre klinikker i Porsgrunn og Bø tilbyr nå Pietzo trykkbølgebehandling. Les mer om behandling med Pietzo trykkbølge her
  • Råd og veiledning ift. Øvelser og hva du selv kan gjøre for å bli raskest mulig bra.