Bekkenløsning eller bekkenlåsning?

Hva er forskjellen på bekkenløsning eller bekkenlåsning?

Mange gravide tar kontakt med oss på grunn av plager og smerter i bekkenet under og etter et svangerskap. Mange uttrykker bekymring for å få kroniske smerter etter fødsel, og de ønsker råd og veiledning om hva de kan gjøre.

Under svangerskapet skjer det store forandringer i den gravides kropp over kort tid og vektøkningen på fremsiden av kroppen gjør at den gravide er avhengig av god funksjon i rygg og bekken for å redusere svangerskaps relaterte rygg og bekkensmerter.

Når kroppen ikke klarer å tilpasse seg disse forandringene kan smerter oppstå.

Smerter i rygg og bekken under svangerskapet er svært vanlig, men likevel kan det oppleves plagsomt og hemmende i daglig aktivitet og arbeidssituasjon.

Først og fremst er det viktig med en god undersøkelse for å avgjøre hvor smerten kommer fra. For pasienten er det ofte vanskelig å avgjøre om smerten kommer fra korsrygg eller bekken, ledd eller muskler. Kiropraktoren gjør en grundig undersøkelse og finner den rette årsaken til problemet. Riktig diagnose er avgjørende for videre behandlingsforløp.

“Bekkenløsning” eller bekkenlåsning?

“Bekkenløsning” er i utgangspunktet en normal tilstand som skjer med alle gravide, svangerskapshormoner gjør leddbånd mer elastiske for at fødselen skal være mulig.

På grunn av anatomien i bekkenet og dets vektbærende funksjon, blir det ofte belastningsplager i bekkenleddene som kan gi leddlåsing/bekkenlåsning eller muskulære spenninger, dette er ikke det samme som en “symptomatisk bekkenløsning”.

En “symptomatisk bekkenløsning” er man fortsatt ikke helt sikker på hva som forårsaker, men sannsynligvis har det sammenheng med endringer i leddbåndene som følge av svangerskapshormonet relaxin. Ordet bekkenløsning har fått en negativ betydning da mange assosierer det med smerter og invaliditet under og etter svangerskap. Fag personer ønsker å unngå bruken av ordet bekkenløsning, og helles snakke om bekkenleddsmerter relatert til svangerskap.

Selv om så mange som annen hver kvinne opplever smerter i bekkenet under svangerskapet, er det kun 15% som har “symptomatisk bekkenløsning”.

Denne type bekkensmerter oppleves som litt mer diffus, kan påvirke ett eller begge iliosakralledd og ofte symphysen. Den gravide kan få smerter i bekkenbunn og har ofte gangvansker.

Symptomatisk bekkenløsning kan gi økt sjanse for å få kroniske plager etter fødsel. Det er økt sjangs for bekkeleddsmerter  ved blandt annet overvekt, angst, depresjon, stress, inaktivitet, tungt fysisk arbeid og antall tidlgere fødsler. Men det er viktig å understreke at de aller fleste som opplever bekkenleddsmerter under svangerskap blir helt bra etter fødsel.

Bekkenlåsning derimot, oppleves som smerte bak i bekkenet i ett av iliosakralleddene. Denne smerten oppleves ofte som en skarp/stikkende smerte eller som en stivhet og kan gi sterke smerter ned i setemuskulatur, lår og lyske. Både kvinner og menn i alle aldre kan få bekkenlåsning. Bekkenlåsninger kan oppstå når som helst i svangerskapet og er lette å identifisere for en kyndig terapeut.

Bekkenlåsninger og muskulærespenninger som kan oppstå gjennom svangerskapet kan behandles med kiropraktiske leddbehandlinger, triggerpunktbehandling, massasje, tøyninger og øvelser tilrettelagt for den gravide for å forhindre smerter og øke funksjon og dermed få et bedre svangerskap.

Har du spørsmål ang rygg og bekkenplager relatert til svangerskap, ring oss på telefon 35 29 60 10, eller book time via vår online booking.

Skrevet av kiropraktor Vilde Furuodden Aas, MNKF