Er kink i ryggen farlig?

Akutte smerter i korsryggen blir ofte kalt kink eller hekseskudd på folkemunne og i det medisinke språket kalles det lumbago. Kink, hekseskudd eller lumbago om du vil, er helt ufarlig, men ofte en veldig smertefull tilstand. Smerten vil ofte gå over av seg selv iløpet av noen dager. Det er sjeldent at smertene blir kroniske med varighet over 3 mnd.

Hvordan oppleves en kink i ryggen?

En akutt kink i ryggen utløses som regel av en bestemt bevegelse, og smerter oppstår ofte med en gang. Mange beskriver en brå stikkende smerte, mens andre kan oppleve at man fikk en gradvis økende spenning/krampe i ryggmuskulatur etter å ha gjort en aktivitet. Felles kjennetegn for en akutt kink/hekseskudd/lumbago, er at smerten er lokal til korsrygg. Du opplever ingen utstrålende smerte i bena.

Smerteintensiteten kan variere,men er ofte bedre i ro. Selv om smertene kan oppleves som intense, er allmenntilstanden god. Det er ingen feber, nattesvette, vekttap eller andre sykdomstegn.

Lumbago defineres derfor som uspesifikke smerter i korsryggen uten at spesiell sykdom eller smerter fra nerverøtter foreligger (1), og skiller seg fra spesifikke ryggsmerter der en underliggende sykdom påvises eller det er tilstand med nerverotsmerter som omfatter isjias og spinalstenose.

Hvorfor fikk jeg kink i ryggen?

Det er ett godt spørsmål som man ikke kan svare helt sikkert på, men jeg ser ofte sammenheng med en form for repetitiv overbelastning over tid og for lite variert aktivitet/trening blant mine pasienter som oppsøker meg for hjelp.

Kanskje du har tatt opp en ny aktivitet?flyttet eller pusset opp? eller kanskje ikke gjort noen ting? Det er uansett veldig vanlig, ca 80% av befolkningen opplever en akutt kink i ryggen og man blir ofte bedre i løpet av noen få dager, og helt bra innen en mnd.

Behandling av akutt kink i ryggen

Ofte vil ryggsmertene gå over av seg selv i løpet av noen dager, men i noen tilfeller kan smertene vare i flere uker og det blir vanskelig å fungere opptimalt i hverdagen. Det kan derfor i disse tilfellene være at man vil oppsøke hjelp.

Hos kiropraktoren vil du først og fremst få en grundig undersøkelse hvor man kommer frem til riktig diagnose, slik at du får den rette behandlingen.

Behandlingfor akutt kink/hekseskudd/lumbago vil som regel bestå av en kombinasjon av følgende behandlingsmodaliteter: leddmanipulasjon/mobilisering, muskulære behandlingsteknikker som triggerpunkt, massasje og nåling. Øvelser, råd og veileding i hvordan du kan hjelpe deg selv i å bli bedre i ryggen så fort som mulig.

Dette kan du gjøre selv

Det er flere ting du kan gjøre på egenhånd hvis du får en kink i ryggen. Her er noen enkle tips du kan prøve hjemme. Om smertene vedvarer kan det være smart å søke hjelp hos en behandler nær deg.

Beveg deg!

Mange blir redde for å bevege seg i frykt for å gjøre vondt verre. Men ved de fleste tilstander så lønner det seg ikke å holde seg i ro, og det samme gjelder for kink i ryggen. Prøv å holde deg i bevegelse innenfor smertegrensen din hvis det er mulig. Ta heller flere korte turer, enn en for lang tur. Gå gjerne en tur i skogen, mange opplever at det er bedre å gå på mykt underlag, en hard asfalt.

Is og varme:

Du kan prøve å ise ned området, det kan bidra til å dempe smerten noe. Ofte oppleves is bedre enn varme for akutte kinker. Is ned i ca 10-15 min, bruk ett kjøkkenhåndle el.l slik at man ikke får direkte kontakt med huden. Vent minst 30min mellom hver gang man iser ned slik at man unngår frostskader.

Smertestillende/betennelsesdempende

Smertestillende eller betennelsesdempende medisiner kan i noen tilfeller hjelpe slik at du kan komme deg i bevegelse. Spør ditt lokale apotek eller din fastlege om hva slags medisiner som passer for deg.

Skrevet av Kiropraktor Vilde Furuodden Aas. Hun har over 12 års erfaring med behandling av blant annet akutte korsryggsmerter,med og uten isjias symptomer. Itillegg jobber hun med behandling av gravide og spedbarn. Lurer du på noe om smerter i muskel-skjelett systemet ta gjerne kontakt med oss på Telemark kiropraktorklinikk. Du kan også bestille time på nett Bestill time