Prolaps i korsrygg

Prolaps:

Prolaps er en skade på en eller flere av mellomvirvelskivene i ryggen din. Ryggsøylen din er satt sammen av 24 knokler/ryggvirvler og mellom hver ryggvirvel ligger det en bruskskive som kalles mellomvirvelskiven. Denne brusk skiven har en viktig støtdempende funksjon i ryggen din. Mellomvirvelskivene består av en myk kjerne med en hardere ytre flate rundt. Ett prolaps oppstår når den myke kjernen presses ut av sin normale stilling. Man kan oppleve gradvis økning av smerter over tid, eller man kan få akutte og intense smerter over kort tid. Om prolapset presser seg ut i retning av en av nervene fra korsryggen, vil man ofte oppleve smerteutstråling i benet, altså isjias.

Smerter i rygg er svært vanlig, og som regel skyldes det ikke prolaps. Man kan ha prolaps uten å ha smerter. Faktisk har det vist seg at redselen for prolaps er farligere for deg enn selve prolapsen.

Er du bekymret for om du har prolaps bør du ta kontakt med autorisert helsepersonell for undersøkelse og riktige tiltak.

Symptomer:

Et prolaps kan føre til at en av nervene som går fra ryggen og ned i benet, kommer i klem og gir symptomer ut i bena i form av smerte, nummenhet og nedsatt kraft. Hvilken nerve som er i klem påvirker hva slag symptomer man får og hvor smertene kjennes.

• Smerter på baksiden eller på yttersiden av låret og leggen og helt ned i foten
  • Strålende smerter nedenfor kneet
  • Påfølgende prikking eller nummenhet i huden i fot og legg
  • Smerter som kan beskrives som “elektrisk strøm” eller et “tak” inne i benet
  • Trenger ikke å ha smerter i selve korsryggen

Vurdering:

Kiropraktoren vil ta en grundig sykehistorie og utføre en klinisk undersøkelse for å komme frem til riktig diagnose og derav riktig behandlings tiltak. Dersom det er behov for ytterligere undersøkelser som MR, CT eller røntgen, vil kiropraktoren kunne henvise videre til dette.

I sjeldne tilfeller kan prolapset trykke på nervene til blære/tarm og føre til at man mister kontroll over vannlating/avføring. I slike tilfeller er det viktig å oppsøke sykehus raskt da dette kan føre til ikke reversible skader.

Behandling:

Konservativ behandling, bestående av manuelle behandlingsmetoder, smertestillende ved behov og øvelser for rygg, er i de aller fleste tilfeller å anbefale. De fleste opplever en forbedring av symptomer iløpet av 4-6 uker.

Ved noen få tilfeller kan det være behov for operasjon, dersom det er vedvarende smerter uten tegn til bedring over 7-8 uker, eller om det er nevrologiske utfall med kraft svikt og/eller blære/tarm dysfunksjon (cauda equina), men ved ryggsmerter uten utstråling til ben, har forskning vist at konservativ behandling og øvelser gir bedre resultat enn operativ behandling på sikt.

Kiropraktoren kan henvise til spesialist om man ønsker en vurdering for prolapsoperasjon.

Hva kan du gjøre selv:

• Varier mellom å sitte,stå,ligge, gå, unngå ensformig stilling over tid
  • vær i normal aktivitet, men lytt til kroppen og hvil når du trenger det.
  • unngå tunge løft og anstrengende bøyning-/vridningsbevegelser
  • Avkjøl med ispose kan lindre smerter, 10 min med is, 30 min. pause, repeter.
  • Det er viktig å komme seg i aktivitet da bevegelse vil aktivere rygg og magemuskulatur og mye opp ledd, men det som gjør vondt bør unngås.