Er du plaget av svimmelhet?

Svimmelhet er en vanlig helseplage og et symptom på feil i kroppens balansesystem. Man kan oppleve ustøhet, flimring for øynene eller en rar følelse i hodet. Vertigo er et uttrykk som brukes for å beskrive en mer kraftige og intens opplevelse av svimmelhet. Når du har vertigo har du en tydelig, men falsk opplevelse av enten du eller omgivelsene er i bevegelse. Noen opplever en karusell-lik følelse og at rommet spinner rundt. Andre beskriver en følelse av at de befinner seg på en båt og en mer gyngende følelse.

Det er først når balansen ikke fungerer som den skal og svimmelhet oppstår at vi blir bevisst på de komplekse arbeidsoppgavene til balansesystemet vårt. Vår evne til å holde balansen avhenger av informasjon fra øyne, balanseorganet i det indre øret og følelegemer i hud, sener og ledd. Disse sanseorganene sender en kontinuerlig strøm av informasjon til hjernen om kroppens stilling og bevegelse i rommet. Svimmelhet oppstår når signalene hjernen mottar fra sanseorganene er uvante eller ikke stemmer overens. Eksempler på vanlige årsaker er krystallsyke, virus på balansenerven, meniers sykdom og nakkesvimmelhet.

Hva kan kiropraktoren gjøre for deg med svimmelhet?

• Kiropraktoren er primærkontakt og kan tilby en grundig undersøkelse, og behandling dersom det er indikert. Ved mistanke om annen årsak til svimmelhet kan kiropraktoren henvise videre til bildediagnostisk undersøkelse (MR, Røntgen) eller spesialist.
  • Ved svimmelhet som oppstår på grunn av spenninger i nakken kan du bli behandlet for dette hos din kiropraktor. Kiropraktisk behandling tar utgangspunkt i å gjenopprette normal funksjon i ledd, muskler, og lindre smerte.
  • Kiropraktoren kan utrede for og behandle krystallsyke. Behandlingen starter så fort riktig diagnose er stilt og ved den vanligste formen for krystallsyke er behandlingen svært effektiv og man opplever rask bedring.

Ta kontakt med oss direkte eller book time på nett.