Hofte

Hofteleddet er selve forbindelsen mellom hoftebenet og lårbenet, og er et kuleledd som gir gode bevegelsesutslag i alle plan. Sterke leddbånd og en rekke muskler, samt bruskleppen bidrar til å gi leddet god stabilitet.Plager som stammer fra hofteområdet kan gi varierende symptomer. Smerte som kommer fra hoften blir ofte beskrevet som en litt dyp, verkende smerte og trigges gjerne av bevegelse. Du kan kjenne det i lysken, øvre del av låret og referert smerte kanskje helt ned til kneet. En smertefull hofte kan også kjennes som vondt i ryggen.

Vanlig årsaker til hofteplager:

• Referert smerte fra korsrygg og bekkenledd.
  • Strekkskader etter sport/fritidsaktiviteter, for eksempel lyske og hamstringskader.
  • Seneproblematikk – det kan være akutt kjent som betennelse eller mer kronisk og resultat av repetitiv overbelastning over tid.
  • Slimposebetennelse.
  • Labrum skade.
  • Artrose.

Behandling:

Noen plager går raskt over av seg selv og trenger ikke behandling, mens andre er mer sammensatte og krever utredning og riktig behandling for å bli bra. Gjennom en 5-årig universitetsutdannelse er man som kiropraktor primærkontakt og kan utrede og behandle plager relatert til muskel-og skjelettsystemet, inkludert hofteplager. Vi har en helhetlig og biopsykososial tilnærming i vår oppfølging.

Etter en grundig klinisk undersøkelse vil man bli forklart hva vi tror er årsaken til dine plager. Sammen blir vi enige om en plan og hvilken behandling som er riktig for deg. Det kan være tradisjonell kiropraktisk behandling, manuell behandling av stram muskulatur, trykkbølgebehandling og instruksjon i gode og relevante øvelser. I enkelte tilfeller vil det være behov for videre undersøkelser som røntgen, MR eller CT, kiropraktoren har henvisningsrett og kan sende videre til bildediagnostikk eller spesialist undersøkelse.

Våre kiropraktorer ved Telemark kiropraktorklinikk i Porsgrunn og Bø har lang erfaring med utredning og behandling av hoftesmerter.