Når smerter skyldes leddgikt

I dagligtale brukes gikt og revmatisme om smerter og stivhet i ledd og muskler og er en samlebetegnelse på svært mange ulike diagnoser. Leddgikt, som på fagspråket kalles Revmatoid Artritt (RA), kan føre til redusert funksjon i muskler, ledd og sener.

Symptomer på leddgikt

Leddgikt / Revmatoid Artritt (RA) påvirker ca 1% av befolkningen, kan begynne i hvilken som helst alder og påvirker kvinner noe mer enn menn.

• morgenstivhet mer enn en time
  • økt stivhet etter å ha vært i ro
  • stivhet avtar etterhvert som man har vært litt i bevegelse
  • typisk rammes små ledd først i fingre, tær, håndledd
  • leddbetennelse gir hevelse, varme, smerte og stivhet
  • begge sider rammes som regel likt, med unntak av tidlig i sykdomsfasen (2).
  • tidlig i forløp er det vanlig å oppleve “influensa” symptomer: sliten, trøtt, lavgradig feber, nedsatt matlyst, vekttap. Dette kan vare i uker/måneder.
  • hevelse og smerter i små ledd mer enn 6 uker

RA er en type gikt som påvirker det vaskulære systemet, bein, ledd, metabolisme, og kan gjennom sterk smerte forverre livskvalitet (1).

Årsakt til leddgikt

RA er forårsaket av en autoimmun reaksjon der kroppen angriper seg selv.

Genetikk har en stor påvirkning på om man får RA eller ei, andre risikofaktorer inkluderer røyking, kjønn (kvinne>menn) og alder. .

Behandling av Leddgikt

I dag finnes det effektiv behandling mot leddgikt ( Reumatoid Artritt). Behandlingen av RA består hovedsakelig av medisinering. Behandlingen burde startes så tidlig som mulig da mye forskning tyder på at dette er en viktig faktor for å hindre alvorlig skade på leddhinnen og benvevet i leddene.

Med tidlig behandling kan det oppnås remisjon, lettelse av symptomer eller lindring av ledd avhengig av hva utgangspunktet er (2). Det er også anbefalt psykolog da det kan gi en mild til moderat positiv virkning på biopsykososiale faktorer hos pasienter med RA utover hva som allerede kan oppnås i vanlig behandling (3).

Fysisk aktivitet er viktig

fysisk aktivitet er viktig da det kan forbedre funksjon og livskvalitet uten at det påvirker sykdommen negativt. Derfor burde alle personer med RA utføre kondisjons trening (gå, sykle, svømme etc.) og styrketrening etter ferdighetsnivå. Mer forskning er enda nødvendig for å finne optimal dose og treningstyper (4).

Betennelsesdempende kosthold for leddgikt

Man kan også kombinere fysisk aktivitet med diett og få ytterligere positive virkninger. Det eneste næringsstoffet som har bevist effekt på å redusere betennelse i aktiv leddgikt er Omega3 (10). Fet fisk er en god kilde, men de fleste trenger ett fiskeolje tilskudd i tillegg. Det er også anbefalt et middelhavskosthold, lavt saltinntak, ren kakao og kurkumin (ekstrakt av jordstengelen av gurkemeie) (5).

Kiropraktisk behandling for leddgikt

Det er begrenset med forskning med kiropraktisk behandling og manuell terapi av RA, men det som finnes er generelt i positiv favør, men det kommer an på individet, plagen og hvilken behandlingsmodalitet man velger (6, 7). En kiropraktor vil se lengre enn diagnosen og ta for seg hele pasienten som en enhet. Vi har pasienten i sentrum, vi kan også gi råd og veiledning angående din helse.

Ta kontakt med oss om du lurer du på om vi kan hjelpe deg med dine plager.

Skrevet av kiropraktor
Torjus Øverland, MNKF