Behandling av spedbarn

Å bli født kan være en stor påkjenning for babyen. Selv om årsakene til at en plage oppstår kan være mange, ser man ofte at det kan være en sammenheng mellom en vanskelig fødsel og svangerskap,spesielt ved bruk av  hjelpemidler som tang eller vakuum.

Babyer og barn kan på lik linje med voksne oppleve smerter relatert til muskel skjelettsystemet og måten å kommunisere dette på endrer seg i takt med alderen. Spedbarn og barn uttrykker seg på en annen måte enn voksne.

Noen tegn på at ditt barn kan ha ubehag eller smerter:

• økt/endret gråtemønster
  • lite og urolig søvn
  • ammeproblemer
  • Urolig, vanskelig for å finne roen
  • intoleranse for mageleie
  • Asymmetrisk kroppsholdning
  • Avflatet hodeform

ØKT/ ENDRET GRÅTEMØNSTER

ett barn som gråter mye og er vanskelig å trøste, men som ellers er friskt, får ofte diagnosen KOLIKK. Dette er en samlebetegnelse på barn som gråter mye men som ellers er friskt og sier ingenting om årsaken til at barnet gråter. Det er ennå ikke funnet klare årsaker til KOLIKK, men kiropraktoren vil kunne undersøke om barnets gråt er relatert til plager i  muskler og ledd.

AMMEPROBLEMER

Stramt tungebånd, ankyloglossi, er en tilstand der vevsstrukturen under tungen er for stramt og reduserer tungens bevegelighet. En baby med stramt tungebånd vil ofte få problemer med å lage vakuum ved amming/flaskemating i tillegg kan babyens dårlige sugeteknikk forårsake små rifter og sår på brystvortene. Ulike problemer med mating vil derfor ofte være det første foreldrene merker.

Forskning antyder det årlig er 4-10% som fødes med stramt tungebånd. I enkelte tilfeller er det behov for behandling i form av å klippe tungebåndet. Dette blir gjort av barnelege spesialist og kun i tilfeller der det stramme tungebåndet forårsaker så store problemer at barnet har ernæringsmessige utfordringer.

En baby med stramt tungebånd vil ofte få sekundære plager i muskel og skjelettsystemet som bør behandles.

På Telemark kiropraktorklinikk har enkelte av våre kiropraktorer kunnskap og erfaring med evaluering av tungebånd, kiropraktoren kan henvise videre til spesialist der det er behov for videre vurdering.

ASYMMETRI

Asymmetri og skjevheter er et velkjent fenomen i nyfødte og anses ofte som normalt og forbigående innen de første dagene og ukene. Dersom skjevhetene vedvarer og babyen utvikler favorittside, gråter mye og virker utilpass kan det ha sammenheng med nedsatt bevegelse i muskler og ledd i nakke og ryggsøyle. En kiropraktor vil kunne undersøke og evt behandler plager relatert til muskler og ledd.

HVORDAN KAN VI HJELPE  DITT BARN?

Kiropraktorene ved Telemark kiropraktorklinikk har tilstander relatert til bevegelsesapparatet som sitt primære kunnskapsområde og behandler plager relatert til muskler og ledd.

HVA BESTÅR BEHANDLINGEN AV?

Kiropraktisk behandling av spedbarn er svært skånsomt, kiropraktoren bruker lett trykk og tøyninger. Trykket er like lett som man kan trykke på sitt eget øyeeple komfortabelt. Vi gir også råd om bære/amme stillinger og øvelser dere kan gjøre hjemme.

De fleste babyer responderer raskt på behandling og det er sjeldent behov for mer enn 4-6 behandlinger.

Det er viktig å huske på at en del av punktene over er normaltilstander som en del babyer går igjennom periodevis, men er du i tvil om, eller har mistanke om at ditt barn har plager relatert til muskel-skjelett systemet så ta gjerne kontakt med oss på Telemark kiropraktor klinikk, vi har en kunnskapsbasert tilnærming som vi håper kan bidra til at du og ditt barn føler dere trygge hos oss.