Smerte under foten? Da kan det være plantar fascitt

Det antas at en overvekt av tilfeller med smerter under fot og hæl skylder plantar fascitt. Plantar fascitt er en betennelsestilstand i seneplaten under foten som heter plantarfascien.

Denne tilstanden kan ramme folk i alle aldre, men vanligst fra 40 årsalderen og oppover. Det er også en vanlig type skade blant idrettsutøvere, særlig løpere, og blant militært personell som står og går over lengre perioder med harde støvler.

Plantarfascien er en seneplate under foten. Den har utspring fra hælbenet og sprer seg som en vifte frem mot tærne. Fasien sørger for optimalt bevegelsesmønster i foten i forbindelse med gangmønsteret vårt. Hællanding, flatfot og fraspark fungerer optimalt ved en skadefri seneplate/plantar fascia.

Plantar fascitt oppstår når seneplaten er overbelastet og irritert. Dette skjer først og fremst ved mye gåing, løping på hardt underlag, eller ved langvarig ståing. Idrettsutøvere som driver med mye langdistanseløping eller mye hopping er ekstra disponerte. Overvektige personer, eller veldig inaktive personer, kan også være mer utsatt. Har du en unormal fotstilling som hulfot eller platfot vil du også har større sjanse for å utvikle plantarfasiit grunnet fotens biomekaniske utfordring.

Det viktigste symptomet på plantar fascitt er smerter under hælen ved belastning. I begynnelsen vil smerten som regel være tilstede ved belastning, men siden kan det utvikle seg til også å være smertefullt når man hviler.

Smertene kan noen ganger stråler fremover i foten og gi plager under hele foten.

Smertene er ofte verst tidlig på dagen når man begynner å belaste foten etter langvarig hvile. Smerten blir som regel noe bedre etter å ha belastet foten en liten stund.

Diagnosen blir som regel stilt på grunnlag av sykehistorien og typiske funn ved undersøkelse. I noen tilfeller kan MR eller ultralyd undersøkelse bekrefte diagnosen. Røntgen er sjelden nødvendig,men kan taes ved mistanke om stressbrudd eller annen skade.

Kiropraktor behandling for plantar fascitt

Man ser som regel at behandling tidlig vil begrense tidsperspektivet. Det er viktig med avlastning, unngå langvarig gange eller løp på harde underlag. Bruk sko med god støtdemping og evt innleggssåler eller avlastende innlegg under hælen.

På telemark kiropraktor klinikk har vi shockwave/trykkbølge apparat som har vist å ha god effekt i mange tilfeller av plantar fasciitt.

Itillegg vil det være riktig å sørge for optimal bevegelsesfunksjon i ankel og fot ved mobiliseringsteknikker og tøyning av foten.

For et langvarig resultat bør det gjøres eksentriske øvelser for å styrke seneplaten og forebygge tilbakevendende plager.

De er svært sjeldent behov for operasjon for plantar fascit.

Har du smerter under foten som ikke har gått over? Ta kontakt med Telemark kiropraktorklinikk på telefon 35 29 60 10 eller bestill time vi vår online booking

Skrevet av kiropraktor Vilde Furuodden Aas, MNKF. Hun har mange års erfaring med behandling av fotsmerter itillegg til muskel skjelettrelaterte plager i ryggsøyle og nakke.