Mor og Barn

Ved Telemark kiropraktorklinikk har vår kiropraktor Vilde Furuodden Aas lang erfaring med behandling av muskel og skjelettrelaterte plager hos mor både under og etter svangerskap, og av spedbarn.

Mor

Under svangerskapet skjer det store forandringer med den gravides kropp over kort tid. Tyngdepunktet blir lengre frem som følge av den voksende magen, og når den gravides kropp ikke klarer å tilpasse seg denne endringen, kan det oppstå plager i muskler og ledd.

Kiropraktisk behandling under svangerskapet er trygt, effektivt og ett godt alternativ til medikamentell behandling.

Etter graviditeten vil det meste stabilisere seg igjen ,men det er ikke uvanlig at det kan ta en stund før alt er tilbake til normalen igjen. Noen kan oppleve en del ubehag den den første tiden etter fødsel. Uvante bære og ammestillinger kan gi en del plager i nakke og skuldre, itillegg til statiske stillinger bøyd over stellebord og senger kan gi plager i korsrygg. Kiropraktoren kan hjelpe deg med råd og behandling for dette.

Spedbarn

Fødsels prosessen kan også være en påkjenning for babyen. Selv en normal fødsel kan være påkjennende, men ved bruk at hjelpemidler som tang og vakuum, eller når babyen har ligget i seteleie, kan belastningen bli ekstra stor som igjen kan gi symptomer på at babyen er i ubehag. Kiropraktoren undersøker babyen for om det kan være muskel-skjelett relaterte årsaker til at babyen er urolig og gir råd, veiledning og evt behandling ved behov.

Vi Behandler blandt annet

• svangerskaps relaterte bekken og ryggsmerter
  • Spedbarns kolikk (rel. til muskel-skjelett)
  • Vurdering av stramt tungebånd