Behandling for stiv nakke

Ca 30-50% av befolkningen vil oppleve plager i nakke og skuldre iløpet av ett år. Disse plagene kan komme akutt eller over lengre tid, og de kan forekomme i mange former. Smerter fra nakken kan forplante seg til både arm, hånd og hode. Og selv om smerten oppleves fysisk, ser man ofte en klar sammenheng med psykologiske forhold over tid.

Samspillet i nakken er veldig komplekst, og smerter knyttes til forskjellige områder som  ledd, muskler, mellomvirvelskiver og nervesystem. Det kan være vanskelig å fastslå hva som skyldes hva. Våre kiropraktorer ved Telemark kiropraktorklinikk har spisskompetanse på å utrede årsaken til nakkesmerter og finne riktig behandlingstiltak.

Vanlige symptomer

Nakken låser seg plutselig, og er stiv og vond å bevege. Smerten kan ofte lokaliseres til ett bestemt punkt i nakken eller bak skulderblad og i noen tilfeller ut i skulder og arm. Det er ikke uvanlig at man kan føle seg litt svimmel og kvalm med stiv nakke.

Får du i tillegg til stiv nakke, feber, oppkast, og er ømfintlig for lys, bør du kontakte lege for å utelukke sykdom.

Årsaker til stiv nakke

Stiv nakke og nakke smerter kan komme akutt grunnet en forkjær bevegelse eller stilling, eller det kan komme gradvis over tid. Det kan utløses av stress, dårlige arbeidsstillinger, nedsatt syn, dårlig sovestilling, for mye eller for lite trening.

Våre kiropraktorer vil undersøke deg grundig og finne årsaken til ditt nakkeproblem. Noen ganger er det nødvendig med videre undersøkelser for å se nærmere på problemet og vi kan da henvise til røntgen eller MR undersøkelse.

Nakke smerter kan forplante seg

Nerverotsmerter fra nakke kan forplante seg ut i armen. Det kan skyldes trykk på nerveroten som følge av et prolaps eller skjelettforandringer som gir trange forhold for nerven. Smerte i armen kan også skyldes refererte smerter fra ømme og stramme muskler.

Når smerter fra nakken forplanter seg til hode kalles det tensjonshodepine eller cervikogen hodepine.

Tensjonshodepine forekommer som regel uten smerter i nakken og oppleves som ett trykk på den ene eller begge sider av hode.

Cervikogen hodepine, eller nakke utløst hodepine, er en strålende smerte som som regel kommer på bare den ene siden av hode. Denne smerten trigges av bevegelse av nakke og hode i ytterstilling eller ved trykk over øvre del av nakken. Man opplever også ofte redusert bevegelighet i nakken.

Kiropraktisk behandling for stiv nakke

Hvilken behandling som er best vil være avhengig av den underliggende årsaken, men ofte vil behandlingen bestå av en funksjonell tilnærming for å få bedre bevegelse som ved spesifikke leddkorrigeringer/mobiliseringer, triggerpunkt behandling, øvelser og avspenningsteknikker.

Alle våre kiropraktorer er utdannet til å utrede og behandle plager relatert til stiv nakke, ring oss idag på telefon 35 29 60 10 om du trenger behandling for stiv nakke eller bare ønsker råd om din tilstand.

Skrevet av Kiropraktor Vilde F.Aas. Hun har over 12 års erfaring med behandling av rygg og nakke plager hos voksne og barn. Itillegg jobber hun med behandling av gravide og spedbarn. Lurer du på noe om smerter i muskel-skjelett systemet ta gjerne kontakt med oss på Telemark kiropraktorklinikk.