Kjeveleddet kan betraktes som et litt annerledes ledd. Det er ofte undervurdert og samtidig underdiagnostisert som en direkte årsak eller medvirkende årsak til mange plager. For å illustrere dette; kjevebeinet fungerer som en vektstang med kraftsentrum i selve kjeveleddet som må fordele flere krefter enn leddet strukturelt sett er utrustet  til å kunne håndtere. Både høyre og venstre side beveger seg i synergi og det skjer bevegelse om flere akser. Som du sikkert skjønner er det daglig høy aktivitet i kjeven og det er mye som skjer! Det er derfor kanskje ikke så rart at det kan oppstå slitasje i kjeven, samt muskulære spenninger i og rundt kjeveleddet som kan være årsak til mange kroppslige plager.

Vanlige symptomer på temperomandibulær dysfunksjon (kjeveplager)

Personer som har TMD rapporterer smerter på en side av ansiktet som vanligste symptom. Smerten kan komme fra kjevemuskulatur, kjeveledd eller en kombinasjon av disse og kan stråle til øret, tinningen og veldig ofte til øvre del av nakken. Ofte er smerten svak, men konstant. Ved ulike bevegelser av kjeven kan det oppstå plutselige, intense og skarpe smerter. Som for eksempel når du gjesper, gaper eller snakker. Hos personer med TMD er bevegelsen av kjeven ofte redusert, mens hos andre kan kjeven låse seg. Dette er gjerne verst om morgenen, spesielt hos personer som biter eller skjærer tenner om natten. Andre symptomer på kjeveplager kan være hodepine, svimmelhet, tinnitus (øresus), følelse av å ha en dott i øret eller smerter i nakke eller skulder.

Utredning og behandling. Er det hjelp å få?

Først og fremst er det viktig med en grundig utredning da det er ulike diagnoser, alvorlighetsgraden av plagene kan variere og dertil også utsiktene til bedring. Først da kan behandling og god veiledning begynne. De diagnosene relatert til TMD som man hovedsakelig skiller mellom er myalgi (muskelsmerte), artralgi (leddsmerte), TMD- relatert hodepine, leddskiveforskyvninger, hypermobilitet (økt leddbevegelse) og degenerativ kjeveleddsykdom.

Kjeve og ansiktssmerter er ofte langvarige smertetilstander. Derfor vil tilnærmingen alltid være multifaktoriell, hvor man forsøker å ta hensyn til det sosiale miljøet rundt pasienten samt identifisere strategier for mestring, tanker og følelser. Depresjon, stress og negative følelser kan henge sammen med plager i ansikt og kjeveledd og det er derfor viktig å se hele pasienten i undersøkelse og behandling av disse plagene. I tillegg forutsetter god funksjon i kjeveleddet at det er normal bevegelse i nakken sine ledd og muskler. Derfor vil man som behandler alltid sjekke nakken og ryggen for dysfunksjoner i tillegg til selve kjeveleddet og tilhørende strukturer.

Alle kiropraktorene ved Telemark Kiropraktorklinikk har erfaring med utredning og behandling av kjeveplager. I tillegg har Vilde og Christer tatt videreutdanning innen TMD problematikk og er på helsedirektoratets liste over godkjente fysikalske behandlere av TMD problematikk (kjeveplager).

Innholdet i teksten er basert på arbeidet til Elisabeth Heggem Julsvoll som har gitt ut boken “Temperomandibulær dysfunksjon – Teori, undersøkelse og behandling”. Er du terapeut eller bare ønsker å lære mer om kjeven kan den anbefales på det varmeste. Boken kan kjøpes via. Linken https://www.cappelendamm.no/_temporomandibular-dysfunksjon-9788202557799

Telemark Kiropraktorklinikk