Trykkbølgebehandling (Piezo)

Behandling med sjokkbølger er en effektiv behandling for plager i muskel-og skjelettsystemet, spesielt irritert senevev og fester.

Hva er fokusert sjokkbølgebehandling?

Fokusert sjokkbølgebehandling genereres elektrisk og energien avgrenses maksimalt til området der hvor vevsskaden er. En serie høyenergi-bølger sendes via en applikator inn i det skadede vevet som skal behandles. Målet med behandlingen er å stimulere vevet og vekke lokale, fysiologiske reaksjoner som igjen vil stimulere kroppens reparasjonsprosess. Blodsirkulasjon øker som kan akselerere tilhelningen av vevet.

Hvilke plager behandles med sjokkbølger?

Sjokkbølger brukes for effektiv behandling av kroniske seneplager og smerter i muskel-og skjelettsystemet.

Vi behandler:

Skulder: Senebetennelser, innklemmingssyndrom (impingement), kalkskulder.
Albue: Tendinose tilstander i albuen / tennisalbue, golfalbue og musearm.
Hofte, bekken og seteplager: Trokanter tendinose.
Kne: Jumpers knee, Runners knee.
Legg: Akilles tendinose og beinhinnebetennelse.
Fot: Kroniske hæl- og fotsålesmerter, plantar fascitt og hælspore.

Hvor ofte og hvor mange behandlinger er nødvendig?

Det er viktig å huske at dette er en behandling for langvarige og vanskelig smertetilstander og det er en ingen “kvikkfiks” behandling. Målet med behandling er å stimulere og akselerere kroppens egne reperasjonsprosesser og dette er en prosess som tar noe tid. Med det sagt er det en effektiv behandling ved de rette kliniske indikasjonene og det er ofte tilstrekkelig med 3-6 behandlinger. Ofte kan man oppleve umiddelbar smertelindring etter første behandling; varigheten av denne tidlige effekten vil variere.

Trykk her for mer informasjon om trykkbølgebehandling med radial (RSWT) eller fokusert (ESWT) trykkbølge.